انسان ايرانی|Homopersicus
رخدادها

جزئیات گزارش ۲۰۱۴ موسسه شفافیت بین‌الملل درباره میزان فساد در جهان

۴۰ کشور با بیشترین و کمترین فساد را بشناسید

در گزارش «شاخص فساد محسوس ۲۰۱۴» دانمارک موفق شده رتبه برتر را از آن خود کند. پس از آن نیوزیلند، فنلاند و سوئد در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. از دیگر سو، کره‌شمالی و سومالی تنها توانسته‌اند امتیاز ۸ از ۱۰۰ را کسب کرده و در قعر جدول قرار گیرند. پس از آن‌ها بدترین وضعیت را می‌توان در کشورهای در حال جنگ همچون عراق و سوریه مشاهده کرد.

موسسه شفافیت بین‌الملل (Transparency International) هرساله میزان فساد موجود در ساختار ۱۷۵ کشور را مورد بررسی قرار داده و رتبه‌بندی سالیانه خود را اعلام می‌کند. در این رتبه‌بندی به هر یک از کشورها بین ۰ تا ۱۰۰ نمره‌ای اختصاص می‌یابد که ۱۰۰ نشان‌دهنده عدم وجود فساد است.

به گزارش آفتاب، در گزارش «شاخص فساد محسوس ۲۰۱۴» دانمارک موفق شده رتبه برتر را از آن خود کند. پس از آن نیوزیلند، فنلاند و سوئد در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. از دیگر سو، کره‌شمالی و سومالی تنها توانسته‌اند امتیاز ۸ از ۱۰۰ را کسب کرده و در قعر جدول قرار گیرند. پس از آن‌ها بدترین وضعیت را می‌توان در کشورهای در حال جنگ همچون عراق و سوریه مشاهده کرد.

 در این میان بیشترین سقوط رتبه جدول امسال از آن ترکیه بوده است. علی‌رغم اینکه ترکیه موفق شده روند رشد اقتصادی را ادامه دهد، اما با سقوط ۵ پله‌ای نسبت به سال گذشته، مقامی بهتر از ۴۵ را در رده‌بندی سازمان شفافیت بین‌الملل به دست نیاورده است.

 سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش خود به فساد بومی گسترده در بالاترین سطوح اقتصادی و دولتی اشاره می‌کند که تصاویر شمش‌های طلا و میلیون‌ها دلار پول درون جعبه‌های کفش را با ویدیوهایی از افراد بزه‌کار مرتبط می‌کند. و همین باعث اخراج و استعفاهای فراوان دولتی، دستگیری‌های متعدد و متأسفانه تعدادی خودکشی شده است.

 ترکیه همچنین به سخت‌گیری دولتی در برخورد با مخالفان سیاسی، اخراج و پیگرد قضایی افسران پلیس و پاسخ‌های بسیار خشن به معترضان ضد فساد متهم شده است.

 چین هم علی‌رغم فعالیت‌های فراوان در خصوص جلوگیری از فساد سازمان‌یافته و همچنین انتشار گسترده اخبار درباره این موضوع، با سقوط ۴ رتبه‌ای مواجه شده است. مدیر شفافیت بین‌الملل می‌گوید این شاخص نشان می‌دهد که در صورت کمرنگ شدن تلاش‌ها برای مبارزه با فساد، رشد اقتصادی می‌تواند مخرب باشد.

 بیست کشور با بیشترین فساد

رتبه ۱۷۴- سومالی: امتیاز ۸ از ۱۰۰

۱۷۴- کره‌شمالی: ۸

۱۷۳- سودان: ۱۱

۱۷۲- افغانستان: ۱۲

۱۷۱- سودان جنوبی: ۱۵

۱۷۰- عراق: ۱۶

۱۶۹- ترکمنستان: ۱۷

۱۶۶- ازبکستان: ۱۸

۱۶۶- لیبی: ۱۸

۱۶۶- اریتره: ۱۸

۱۶۱-یمن: ۱۹

۱۶۱- ونزوئلا: ۱۹

۱۶۱- هائیتی: ۱۹

۱۶۱- گینه بیسائو: ۱۹

۱۶۱- آنگولا: ۱۹

۱۵۹- سوریه: ۲۰

۱۵۹- بروندی: ۲۰

۱۵۶- زیمباوه: ۲۱

۱۵۶- میانمار: ۲۱

۱۵۶- کامبوج: ۲۱

 در این میان بیشترین رشد و بهبود وضعیت طی یک سال در کشورهای ساحل‌عاج، مصر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها قابل مشاهده است که هرکدام نسبت به سال ۲۰۱۳ رشد ۵ امتیازی را تجربه کرده‌اند. پس از آن‌هم افغانستان، اردن، مالی و سوازیلند موفق شده‌اند نسبت به سال گذشته ۴ امتیاز بیشتر کسب کنند.

 شفافیت بین‌الملل همچنین کمپینی را بانام «کنار زدن نقاب فساد» راه‌اندازی کرده تا کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و اعضای گروه G20 را به پیروی از دانمارک وادارد. دانمارک اکنون صاحب مراکز ثبت عمومی است که با شفافیت بی‌سابقه‌ای مشخص می‌کنند چه کسی کنترل هر شرکتی را به دست دارد و استفاده از نام‌ها برای پنهان کردن جرائم را بسیار سخت کرده است.

بیست کشور با کمترین فساد

رتبه ۱- دانمارک: امتیاز ۹۲ از ۱۰۰

۲- نیوزیلند: ۹۱

۳- فنلاند: ۸۹

۴- سوئد: ۸۷

۵- نروژ: ۸۶

5- سوئیس: ۸۶

۷- سنگاپور: ۸۶

۸- هلند: ۸۳

۹- لوکزامبورگ: ۸۲

۱۰- کانادا: ۸۱

۱۱- استرالیا ۸۰

۱۲- آلمان ۷۹

۱۲- ایسلند ۷۹

۱۴- انگلستان ۷۸

۱۵- بلژیک ۷۶

۱۵- ژاپن ۷۶

 ۱۷- باربادوس ۷۴

۱۷- هنگ کنگ ۷۴

۱۷- ایرلند ۷۴

۱۷- ایالات متحده ۷۴

 وضعیت در «منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» هم چندان جالب نیست و طبق گزارش شاخص فساد ۲۰۱۴ شفافیت بین‌الملل، سه تا از گروه ۱۰ کشور فاسد جهان به این منطقه تعلق دارند. که البته دو کشور فعلاً درگیر جنگ داخلی هستند و هرروزه تعدادی از ساکنان جان خود را از دست می‌دهند. عراق و لیبی نمونه بارز کشورهایی با ناامنی‌های دائمی ژئوپولتیک، فساد شایع و عدم تمایل یا ناتوانی دولت‌ها در کنترل این وضعیت هستند. شفافیت بین‌الملل می‌گوید ۸۴ درصد کشورهای این منطقه امتیازی کمتر از ۵۰ از ۱۰۰ را کسب کرده‌اند.

 ایران در سال ۲۰۱۲ با کسب ۲۸ امتیاز در جایگاه ۱۳۳ این رده‌بندی قرار داشت. اما در سال ۲۰۱۳ با کسب ۲۵ امتیاز به جایگاه ۱۴۴ جدول سقوط کرد. ولی در سال جاری با ایجاد شفافیت در روندهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی امتیاز ایران به ۲۷ از ۱۰۰ رسیده است که جایگاه ۱۳۶ جدول را برایش به ارمغان آورده است.

رده‌بندی فساد در کشورهای منطقه MENA(خاورمیانه و شمال آفریقا)

۲۵- امارات متحده عربی: امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

۲۶- قطر: ۶۹

۳۷- رژیم صهیونیستی: ۶۰

۵۵- بحرین: ۴۹

۵۵- اردن: ۴۹

۵۵- عربستان سعودی: ۴۹

۶۴- عمان: ۴۵

۶۷- کویت: ۴۴

۷۹- تونس: ۴۰

۸۰- موراکو: ۳۹

۹۴- مصر: ۳۷

۱۰۰- الجزایر: ۳۶

۱۳۶- ایران: ۲۷

۱۳۶- لبنان: ۲۷

۱۵۹- سوریه: ۲۰

۱۶۱- یمن: ۱۹

۱۶۶- لیبی: ۱۸

۱۷۰- عراق: ۱۶

۱۷۳- سودان: ۱۱

مطالب مرتبط

اصغر فرهادی با «گذشته» در جشنواره فیلم کن.

انسان ایرانی
۱۳۹۲-۰۱-۳۰

نامه ۱۶۰ استاد دانشگاه به رییس جمهوری در خصوص تغییر سرفصل دروس علوم سیاسی

انسان ایرانی
۱۳۹۳-۰۴-۰۴

سونامی صندلی خالی در دانشگاه‌ها

انسان ایرانی
۱۳۹۲-۱۲-۲۶
خروج از نسخه موبایل