انسان ايرانی|Homopersicus
فیلم

«سرگیجه» بهترین فیلم تاریخ سینما

سرگیجه (Vertigo)

محصول: آمریکا 1958

امتیاز: 10/8.3

ژانر: عاشقانه – معمایی – هیجان انگیز

کارگردان: Alfred Hitchcock

بازیگران:  James Stewart , Kim Novak , Tom Helmore

در نظرسنجی جدید مجله معتبر سینمایی «سایت اند ساند» فیلم «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک بهترین فیلم تاریخ سینما نام گرفت. سرگیجه (Vertigo) فیلمی است به کارگردانی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۸ میلادی. بازیگران اصلی این فیلم روان شناسانه، جیمز استوارت و کیم نواک بودند. این فیلم بر پایه فیلم‌نامه‌ای از آلک کوپل و ساموئل ا. تایلور تهیه شد.

موسیقی متن آن از برنارد هرمان، تدوین آن از جرج توماسینی و مدیریت فیلمبرداری آن با رابرت بورکز بود.

به گزارش خبرآنلاین، نظرسنجی بهترین فیلم تاریخ سینمای نشریه «سایت اند ساند» هر 10 سال یک بار انجام می‌شود و 50 سال بود «همشهری کین» بر صدر این فهرست قرار می‌گرفت، اما امسال «سرگیجه» آلفرد هیچکاک بالاخره موفق شد صدرنشینی را از فیلم جاوادانه اورسن ولز برباید.

این بار در نظرسنجی مجله معتبر بریتانیایی 846 منتقد، استاد دانشگاه و نویسنده سینمایی حضور داشتند و فیلم تریلر تعلیق‌آمیز سال 1958 هیچکاک با بازی جیمز استیوارت و کیم نوواک را به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کردند.

هیچکاک «سرگیجه» را شخصی‌ترین فیلم کارنامه‌اش خوانده بود. فیلمی که یکی از مضامین موردعلاقه هیچکاک یعنی عشق به مثابه یک وسواس را بررسی می‌کرد. عشقی که زن و مرد را ویران می‌کند.
فیلم ماجرای اسکاتی فرگوسن (استیوارت) پلیسی است که در جریان یک تعقیب و گریز به دلیل سرگیجه نمی‌تواند ماموریتش را درست انجام دهد و درنتیجه بازنشسته می‌شود. رفیقی قدیمی از او می‌خواهد مراقب همسرش مادلن «نوواک» باشد که اخیرا رفتارش عجیب و غریب شده است. اسکاتی وارد ماجرایی پررمز و راز می‌شود.
 فهرست 10 فیلم برتر موسسه فیلم بریتانیا (ناشر «سایت اند ساند» و مسئول نظرسنجی) چند غافلگیری دارد، 10 فیلم اول فهرست بهترین‌ها تقریبا همان 10 فیلم برتر سال 2002 هستند و فقط جایشان عوش شده است، از طرفی از اکران جدیدترین فیلم این فهرست بیش از 40 سال می‌گذرد.

  «داستان توکیو» ساخته یاسوجیرو اوزو با دو پله صعود در رتبه سوم ایستاده است در حالیکه «قاعده بازی» ژان رنوار با یک پله افت، چهارم شده است.

دو فیلم جدید فهرست «مردی با دوربین فیلمبرداری» ساخته ژیگا ورتوف در سال 1929 در رتبه هشتم و «مصائب ژاندارک» ساخته کارل تئودور درایر در سال 1927 در رتبه نهم هستند.

جدیدترین فیلم فهرست «2001: یک ادیسه فضایی» استنلی کوبریک است که محصول 1968 است و ششم شده است. بالاترین رتبه یک فیلم بریتانیایی در فهرست رتبه سی و هفتم برای «مرد سوم» کارول رید با بازی اورسن ولز است.
 درمجموع در این نظرسنجی 2045 فیلم (برخی از فیلم‌ها با یک رای) حضور داشتند. در این نظرسنجی شرکت‌کنندکان می‌توانستند هر برداشتی از واژه «بهترین» فیلم تاریخ سینما داشته باشند؛ بهترین از نظر زیبایی‌شناسی، بهترین در تاریخ سینما یا بهترین از نظر شخصی.

نیک جیمز، سردبیر مجله «سایت اند ساند» گفت: «نتیجه این نظرسنجی تغییر در فرهنگ نقد فیلم را نشان می‌دهد. سینمادوستان جدید دیگر چندان در قید و بند فیلم‌هایی مثل» همشهری کین نیستند که سعی دارند هنر برتر باشند و از سینما به عنوان سلاحی برای تاثیرگذاری بیانیه‌های خود استفاده می‌کنند، آن‌ها بیشتر شیفته فیلم‌هایی هستند که از نظر شخصی بر آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

 او ادامه داد: «سرگیجه فیلم غایی منتقدان است چراکه این فیلم رویاگون داستان افرادی است که نمی‌دانند که هستند اما سعی می‌کنند خود و دیگری را باز سازند تا ایده‌آل سینمایی نیمه‌گمشده خود را بیابند.»
 جدا از نظرسنجی منتقدان، نشریه از 358 کارگردان سینما نیز نظرسنجی کرده بود و آن‌ها «داستان توکیو» اوزو را به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کردند. در این فهرست نیز «همشهری کین» با «2001: یک ادیسه فضایی» به طور مشترک دوم بودند. «سرگیجه» در این فهرست هفتم است.

 کارگردان‌هایی چون مارتین اسکورسیزی، کوئنتین تارانتینو، فرانسیس فورد کوپولا، وودی آلن و مایک لی در این نظرسنجی شرکت کردند.  متن نظرسنجی به طور کامل در شماره سپتامبر مجله «سایت اند ساند» منتشر می‌شود.


مطالب مرتبط

چریکه تارا

انسان ایرانی
۱۳۹۱-۰۴-۰۲

پله آخر

انسان ایرانی
۱۳۹۱-۰۴-۱۶

فیلمی شایسته اسکار

انسان ایرانی
۱۳۹۲-۱۱-۱۲
خروج از نسخه موبایل