انسان ايرانی|Homopersicus
رخدادها

نتایج معتبرترین رتبه بندی دانشگاه‌ها در سال 2014

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: شانگهای یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی دانشگاهی، رتبه دانشگاه‌های جهان را برای سال 2014 میلادی منتشر کرد که بر اساس آن در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه تهران رتبه ای در دامنه ای بین 301 تا 400 دارد.

دکتر جعفر مهراد، در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این رتبه بندی که از سال 2003 میلادی آغاز شده است 500 دانشگاه تراز اول جهان را بر اساس معیارهای روشن و داده‌های قابل اعتماد رتبه بندی می‌کند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی کشور گفت: این رتبه بندی اعتبار بین المللی دارد و دانشگاه‌های جهان از این رتبه بندی برای جذب دانشجویان برتر و بورسیه کردن دانشجویان ممتاز و نیز برای جذب اعضای هیات علمی برجسته استفاده می‌کنند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: دانشگاه هاروارد رتبه اول جهان را به مدت 12 سال به خود اختصاص داده است. سایر 10 دانشگاه برتر این رتبه بندی عبارت است از: استنفورد،MIT، برکلی، کمبریج، پرینستون، کالتک، کلمبیا، شیکاگو و آکسفورد. به طوری که مشاهده می‌کنیم در بین 10 دانشگاه ممتاز جهان تنها دو دانشگاه یعنی آکسفورد و کمبریج به انگلستان تعلق دارد.

وی افزود: در قاره اروپا ETH در زوریخ (سوئیس) نخستین دانشگاهی است که در بین 500 دانشگاه جهان رتبه 19 را به خود اختصاص داده است. بعد از آن، دانشگاه پیر و ماری کوری (رتبه 35)، دانشگاه کپنهاک (رتبه 39)، دانشگاه paris-sud (رتبه 42) سه دانشگاه برتر جهان در قاره اروپا محسوب می‌شوند.

مهراد افزود: در بین 20 دانشگاه ممتاز جهان، ایالات متحده 16 دانشگاه، در بین 100 دانشگاه برتر 52 دانشگاه و در بین 500 دانشگاه ممتاز 146 دانشگاه برتر دارد.

وی اظهار داشت: انگلستان در بین 20 دانشگاه ممتاز 3 دانشگاه را به خود اختصاص داده است: کمبریج رتبه 5، آکسفورد رتبه 9 و دانشگاه کالج لندن رتبه 20. کشور انگلستان در مجموع 38 دانشگاه ممتاز در بین 500 دانشگاه جهان دارد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: چین با 44 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان رشد قابل توجهی را از خود نشان داده است، این کشور در بین 200 دانشگاه ممتاز دارای 9 دانشگاه برجسته است.

وی خاطرنشان کرد: در آسیا دانشگاه توکیو دارای رتبه 21 و کیوتو دارای رتبه 26 است. در قاره اقیانوسه دانشگاه ملبورن رتبه 44 دانشگاه‌های ممتاز جهان را به خود اختصاص داده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: بر روی هم 16 کشور حداقل دارای یک دانشگاه برتر در بین 100 دانشگاه ممتاز جهان است در حالی که 42 کشور نیز در مجموع 500 دانشگاه ممتاز جهان حضور دارند. امسال با احتساب دانشگاه‌های کیپ تاون، ویت واترسند، کوازولو- ناتال و استلن بوش در آفریقای جنوبی و دانشگاه قاهره در مصر این دو کشور در رتبه بندی شانگهای قاره آفریقا را نمایندگی می‌کنند.

مسئول رتبه بندی دانشگاه‌های کشور و جهان اسلام ادامه داد: در خاورمیانه چنانچه دانشگاه قاهره را هم در نظر بگیریم با احتساب مصر دانشگاه‌های 5 کشور جزو 500 دانشگاه برتر جهان هستند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه تهران رتبه ای در دامنه ای بین 301 تا 400 دارد. همینطور از ترکیه تنها یک دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارد و آن دانشگاه استانبول است که رتبه این دانشگاه در دامنه ای بین 401 تا 500 قرار دارد.

به گفته دکتر مهراد: به آسانی می‌توان مشاهده کرد که رتبه دانشگاه استانبول نسبت به دانشگاه تهران بسیار پایین تر است. اخیراً خبری را در مورد نویسندگان پر استناد عربستان سعودی ارائه کرده و نشان داده بودیم که عربستان از راه‌های ناصواب نسبت به ارتقاء علمی خود اقدام می‌کند و از آنجا که نظام‌های رتبه بندی داده‌های خود را عمدتاً از نظام‌های استنادی دریافت می‌کنند. روی رتبه دانشگاه‌های عربستان نمی‌توان زیاد حساب باز کرد. این کشور دارای 4 دانشگاه در رتبه بندی شانگهای است.

وی گفت: رژیم اشغالگر قدس در رتبه بندی شانگهای دارای 6 دانشگاه است. دانشگاه عبری اورشلیم و صنعتی آن به ترتیب رتبه‌های 70 و 78، موسسه عالی علوم وایزرمن رتبه ای در دامنه ای بین 101 تا 150، دانشگاه تلاویو رتبه ای در دامنه بین 151 تا 200 و دانشگاه‌های با رایلان و بن گوریون هر کدام رتبه ای در دامنه ای بین 401 تا 500 دارند.

مهراد بیان کرد: از کشور هندوستان موسسه علوم هند با رتبه ای در دامنه ای بین 301 تا 400 تنها دانشگاه این کشور است که نام آن در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.


مطالب مرتبط

مرگ شماره 46664 و جاودانگی یک اسطوره سیاسی

انسان ایرانی
۱۳۹۲-۰۹-۱۵

جزئیات گزارش ۲۰۱۴ موسسه شفافیت بین‌الملل درباره میزان فساد در جهان

انسان ایرانی
۱۳۹۳-۱۰-۰۲

تشییع پیکر کارگردان سرشناس تئاتر ایران

انسان ایرانی
۱۳۹۱-۰۴-۲۵
خروج از نسخه موبایل