انسان ايرانی|Homopersicus
رخدادها

احتمال «موج سوم» ایدز در ایران!؟

بنا به گزارش سایت های خبری وزیر بهداشت ایران (خانم دستجردی)، همزمان با روز جهانی ایدز اعلام  داشته، در حالی که ابتلا به اچ‌آی‌وی (ایدز) در ایران روندی رو به کاهش دارد، ابتلا به این بیماری از طریق ارتباط جنسی دو برابر شده است.

وزیر بهداشت که در مراسم روز جهانی ایدز سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه آمار زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی افزایش یافته است، افزود: «آنچه که امروز برای ما مهم است و باید از آن مراقبت کنیم، آن است که بروز موارد اچ‌آی‌وی_ایدز در میان زنان افزایش یافته و از حدود 5/4 درصد به 5/8 درصد افزایش داشته است. البته شاید این افزایش موارد از شناسایی بیشتر زنان آسیب‌پذیر ناشی شود.»

به گفته وزیر بهداشت، تا تاریخ اول تیرماه سال جاری، ۲۴ هزار و ۷۳۵ مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت در کشور ثبت شده است که 6/90 درصد آن را مردان و 4/9 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وزیر بهداشت ایران با ابراز نگرانی نسبت به افزایش آمار ابتلا از راه ارتباط جنسی در ایران اعلام کرد: «سهم انتقال جنسی تا سال 1385 نسبتا ثابت بوده و حدود پنج تا هشت درصد موارد از طریق جنسی بوده، حال که امروز این سهم به ۲۱ درصد رسیده، نیازمند فعالیت بیشتر مقابله‌ای است.»

خانم دستجردی اضافه کرد: «باید مراقبت کنیم. در صورتی که نتوانیم برای مبارزه با این بیماری مداخلات موثری طراحی کنیم، وقوع موج سوم که در واقع تغییر الگوی انتقال بیماری است، تا پنج سال آینده محتمل است.»

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت ایران، بیش از ۲۴ هزار نفر به اچ‌آی‌وی مبتلا هستند. بر اساس این آمار، همچنین ۴۶ درصد مبتلایان در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.


مطالب مرتبط

نرخ جان آدمی در ایران چند است!؟

انسان ایرانی
۱۳۹۲-۰۶-۰۲

کیهانی‌ترین دروغ پایان سال درباره مذاکرات هسته‌ای

انسان ایرانی
۱۳۹۳-۱۲-۲۶

نامه جمعی از اهل قلم درباره دانلود رایگان کتاب

انسان ایرانی
۱۳۹۴-۱۱-۱۱
خروج از نسخه موبایل