انسان ايرانی|Homopersicus
رخدادها

تشییع پیکر کارگردان سرشناس تئاتر ایران

آقای سمندریان، که مبتلا به سرطان کبد بود صبح روز پنج شنبه 22 تیرماه در سن ۸۱ سالگی در گذشت.

حمید سمندریان، همسر هما روستا، بازیگر ایرانی، متولد اردیبهشت ماه ۱۳۱۰ بود. او فعالیت‌های تئاتری‌اش را زمانی که در دوره متوسطه تحصیل می‌کرد آغاز کرد و استادانی چون حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی و عبدالحسین نوشین داشت.

او پس از اتمام دوره دبیرستان به دانشگاه صنعتی برلین رفت و ادامه تحصیل داد اما بعد از آن وارد کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ شد.

آقای سمندریان شش سال نزد «ادوارد مارکس» که یکی از استادان برجسته تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را فراگرفت و همزمان به کار حرفه ای تئاتر در آلمان پرداخت و پس از آن به دعوت اداره هنرهای نمایشی دراماتیک اداره کل هنرهای زیبا به ایران بازگشت و نمایشنامه‌ی «دوزخ» را در تالار همین اداره به روی صحنه برد.

حمید سمندریان سپس فعالیت‌های خود را به شکل پیوسته در عرصه تئاتر ادامه داد. او کلاس‌های بازیگری و کارگردانی دایر کرد و این فعالیت را تا آخرین روزهای عمرش ادامه داد.

هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، میکاییل شهرستانی، احمد آقالو، کیومرث مرادی، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی و ناصر هاشمی از جمله دانش آموختگان همین کلاس‌ها هستند.

آقای سمندریان کارگردانی و اجرای تئاترهایی چون «ملاقات بانوی سالخورده»، «دایره گچی قفقازی»، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «مرغ دریایی»، «بازی استریندبرگ» و «کرگدن» را در کارنامه هنری خود دارد.

حمید سمندریان چندی پیش در مراسم بزرگداشت خود، ضعف تئاتر امروز ایران را به دلیل شرایط حاکم بر آن دانست و گفت: «تئاتر خانه ماست. دوست داریم صدای ما به گوش دولتمردان برسد تا هنر، به ویژه تئاتر را مورد توجه قرار بدهند، چرا که ما شرقی‌ها بهترین بضاعت را برای خلق اثر هنری داریم. اما باید شرایط فرهنگی کشور اجازه‌ی خلق این آثار را به ما بدهد. جریان کلی تئاتر باید مورد حمایت قرار بگیرد.»

مراسم تشییع آقای سمندریان روز شنبه ۲۴ تیرماه در تهران، از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


مطالب مرتبط

تعلیق ده‌ها دانشجوی دانشگاه هاروارد به دلیل تقلب

انسان ایرانی
۱۳۹۱-۱۱-۲۷

«سنت ژاپنی اطاعت از مافوق» از دلایل فاجعه اتمی فوکوشیما!!

انسان ایرانی
۱۳۹۱-۰۴-۱۶

نتایج جالب بازرسی احمدی‌نژاد از دانشگاه آزاد

انسان ایرانی
۱۳۹۲-۰۶-۰۲
خروج از نسخه موبایل