انسان ايرانی|Homopersicus
رخدادها

نامه‌ی جیرانی به ناآگاهی شمقدری

فریدون جیرانی خطاب به جواد شمقدری نامه‌ی سرگشاده‌ای را با عنوان «گذشته سینمای ایران متعلق به همه است» منتشر کرد.

 این کارگردان سینمای ایران در این نامه که در اختیار ایسنا گذاشته، خطاب به رییس سازمان سینمایی در پی دستور اخیرش مبنی بر جمع‌آوری آثار مخملباف از موزه سینما نوشته است: «آقای شمقدری تاریخ سینمای ایران را قاطی سیاست نکنید. آنی و احساساتی تصمیم نگیرید. موزه سینما یعنی موزه تاریخ و تاریخ یعنی گذشته و گذشته ربطی به امروز ندارد.

 ما یک گذشته سینمایی داریم که این گذشته در سال‌های پس از انقلاب، گذشته ارزشمند و خوبی است. این گذشته را که با عمل امروز یک فرد پاک نمی‌کنند. آن گذشته که فقط متعلق به آن فرد نیست، تاریخ سینمای ایران است و متعلق به همه. متاسفانه این نگاه سطحی سیاسی به دوران مدیریت شما لطمه فراوانی زده است.

 نامه‌های که در این چهار سال نوشتید،های بعد وارد تاریخ سینما خواهد شد. نسل بعدی با خواندن این نامه‌ها، قضاوت درستی نخواهند داشت. یک مدیر فرهنگی در لحظه و تحت تاثیر جو سیاسی تصمیم نمی‌گیرد. فکر می‌کند، جوانب تصمیم‌اش را می‌سنجد، بعد آن تصمیم را عملی می‌کند. فکر کنید،‌ آن اتفاقی که خواستید افتاد، چه تبعاتی این اتفاق خواهد داشت،‌ بخشی از جوایزی که متعلق به تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب است از معرض دید نسل‌های آینده خارج خواهد شد.

 این خروج به منزله حذف اسم آن فرد و این جوایز که از تاریخ نوشتاری نخواهد بود. برعکس بعدا، همین کار شما به تاریخ نوشتاری اضافه خواهد شد. و موضوعی که می‌توانست در تاریخ به دلیل انتقاد از عمل آن فرد توسط همکارانش، بزرگ‌نمایی نشده و نقد شود به دلیل اشتباه یک مدیر به یک رویداد تبدیل می‌شود.

 ثانیا فردی تا زمانی در ایران بوده برای سینمای ایران نوشته، مجوز می‌گرفته، فیلم ساخته، فیلم‌هایش در جشنواره‌ها به نمایش در می‌آمدند و جایزه می‌گرفتند بنابراین تا تاریخی که آن فرد در ایران بود،فیلم‌هایش، جوایزش، نوشته‌ها و مصاحبه‌هایش جزو تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. از زمانی که این فرد مهاجرت کرده و در مهاجرت فیلم ساخته، همه آن فیلم‌ها بعدا خارج از تاریخ سینمای ایران در بخش سینمای مهاجرین بررسی خواهند شد.

 حالا می‌ماند،اعمال و رفتار سیاسی این فرد در سال‌های اخیر، که این اعمال و رفتار باید از زوایای دیگری بررسی و نقد شود که این بررسی کار مدیران و فعالان سیاسی است.»

 به گزارش ایسنا، جیرانی در پایان با دوباره خطاب قرار دادن جواد شمقدری نوشته است: «آقای شمقدری شما به‌عنوان یک مدیر فرهنگی در مقابل این اعمال و رفتار باید همیشه یادآور تاریخی باشید که این فرد جزو افتخار سینمای ایران بود و حالا نیست، تاکید روی این «نیست»،‌ خیلی مهم‌تر از دستور شما در نامه‌ی اخیر شماست. خواهش می‌کنم دستورتان را لغو کنید و بگذارید موزه سینما از سیاست مصون بماند.»


مطالب مرتبط

دریافت جایزه صلح نوبل 1991 از سوی آنگ سان سوچی

انسان ایرانی
۱۳۹۱-۰۴-۰۲

فریده لاشایی درگذشت

انسان ایرانی
۱۳۹۱-۱۲-۱۱

مرگ شماره 46664 و جاودانگی یک اسطوره سیاسی

انسان ایرانی
۱۳۹۲-۰۹-۱۵
خروج از نسخه موبایل