شهین دخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در همایش «به‌سوی جهانی عاری از خشونت علیه زنان» که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: به‌رغم پیشرفت و تحول در عرصه‌های فنّاوری و فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات، خشونت علیه زنان و دختران همچنان رایج است.

 مولاوردی تأکید کرد: لایحه تشکیل مرجع ملی صیانت از زنان در برابر خشونت در دست پیگیری است و همزمان قوه قضائیه نیز قول مساعد داده تا در قانون تعزیرات، این موضوع موردتوجه قرار گیرد. 

وی بابیان اینکه موضوع خشونت علیه زنان پدیده‌ای جهانی است، گفت: این پدیده بدون توجه به مرزهای جغرافیایی و اجتماعی، نه‌تنها از زندگی زنان حذف نشده بلکه تنها با تغییر شکل، زنان و دختران را در هر زمان و مکان قربانی می‌کند به‌طوری که طبق آمار از هر سه زن در سطح جهان، یک زن از طریق خشونت خانگی، آزار در محل کار و یا تهدید در فضای مجازی رنج می‌برد که این پدیده از عوامل نقض حقوق بشر و مانع صلح است.

سازمان ملل می‌گوید بنا به مطالعات بیش از یک‌سوم زنان جهان یا از طرف مردان نزدیک (همسر، نامزد، دوست و…) مورد خشونت جسمی و یا خشونت جنسی قرار گرفته‌اند یا تجربه این را داشته‌اند که افراد غریبه آن‌ها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دهند.

شهین دخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده، می‌گوید نتایج تحقیق وسیعی که درباره خشونت خانگی علیه زنان انجام شد، گم‌شده است.

خانم مولاوردی گفته است که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، کمیته‌ای برای مبارزه با خشونت علیه زنان تشکیل شد که یک پژوهش گسترده در سطح ملی را در این زمینه ترتیب داد.

او گفته است: “با اتمام دوره دولت هشتم این گزارش‌ها به کنار گذاشته می‌شود و توسط دولت نهم و دهم به کار گرفته نشد.”

وزارت کشور و دانشگاه‌های مختلف ایرانی مجری این طرح پژوهشی بوده‌اند.

به گفته خانم مولاوردی: “۳۲جلد کتاب نتایج حاصل از پروژه ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان گم‌شده و هیچ نسخه‌ای از آن در وزارت کشور و یا مرکز معاونت امور زنان و خانواده پیدا نکرده‌ایم.”

این پژوهش شامل ۲۸جلد گزارش‌های در سطح استانی، سه جلد مصاحبه با زنانی که مورد خشونت قرار گرفتند و یک جلد مصاحبه با مردان عامل خشونت است.

او اظهار تأسف کرده است که: “موارد خشونت علیه زنان گزارش نمی‌شود و وقتی موارد آن گزارش نشود، در آمارها هم گنجانده نمی‌شود و عزم و اراده‌ای هم در اکثر کشورها در این رابطه وجود ندارد.”

۲۵نوامبر (۴ آذر) به‌عنوان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نام‌گذاری شده است.