انسان ايرانی|Homopersicus
فیلم

پله آخر

فیلم «پله آخر» در بخش مسابقه جشنواره کارلووی واری در جمهوری چک شرکت دارد.

کارگردان و تهیه کننده: علی مصفا 

فیلم نامه: علی مصفا
بازیگران: علی مصفا، لیلا حاتمی ،حامد بهداد، علیرضا آقاخانی

پوستر فیلم «پله آخر» اثر محمدحسین شهیدی، نقاش ایرانی، برنده جایزه بهترین پوستر فیلم از سو ی مخاطبان جشنواره فیلم کارلووی واری شد.

«پله آخر» Last Step دومین ساخته بلند علی مصفا در مقام کارگردانی پس از سیمای زنی در دوردست است. فیلم با هزینه شخصی خود وی ساخته شده و از فیلم‌های مستقل در سینمای ایران محسوب می‌شود.

به نوشته سایت جشنواره کارلووی واری، از آغاز ماه ژوئن تا چهارم ژوئیه ۲۰۱۲، علاقمندان سینما فرصت داشتند از میان ۲۳ پوستر فیلم شرکت کننده در این جشنواره، به صورت آنلاین پوستر برگزیده خود را مشخص کنند. بر اساس این نظرسنجی، پوستر فیلم «پله آخر» جایزه بهترین پوستر جشنواره از سوی مخاطبان را از آن خود کرد.

 همچنین در مراسم اختتامیه چهل و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی واری «لیلا حاتمی» جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را به خود اختصاص داد.

 علی مصفا در یادداشتی در مجله ۲۴ درباره فیلمش نوشته: فیلمنامهٔ پلهٔ آخر را هفت سال پیش نوشتم. اما برای ساختنش به هر دری زدم نشد؛ دوستان تهیه‌کننده هر چند فیلمنامه را دوست داشتند، اما هر کدام به نوبت، بعد از هفت-هشت ماه کنار می‌کشیدند تا اینکه بالاخره تصمیم گرفتم خودم پولی جور کنم و به معنای واقعی کلمه فیلم را مستقل بسازم. چاره‌ای نداشتم جز اینکه از تمام امکانات استفاده و بلکه سوء استفاده کنم. مجبور شدم نقش اول مرد را خودم بازی کنم و هنوز هم از این بابت دلخورم. اما نقش اول زن از ابتدا برای لیلا حاتمی نوشته شده بود. خلاصه طی ۳۷ جلسه فیلمبرداری کار تمام شد و هنوز هم درگیر مونتاژ و صداگذاری آن هستیم. وسوسهٔ ساخت این فیلم مثل مرضی به جانم افتاده بود و دست‌بردار نبود. برای همین نتیجهٔ کار هر چه باشد خوشحالم که بالاخره از درگیری فکریِ ساخت این فیلمنامه خلاص شدم. حالا بعد از هفت سال، بالاخره فکرم آزاد شده و روانم آسوده‌است. به گمانم فیلم ساختن گران‌ترین روان‌درمانی روزگار ماست.

مطالب مرتبط

حماقت‌ها و نابخردی‌های مقدس

انسان ایرانی
۱۴۰۰-۱۱-۰۹

مرد غیر منطقی؛ حقوق و وظایف، در دام تفسیر

انسان ایرانی
۱۳۹۵-۰۱-۰۳

Nomadland (سرزمین آواره‌ها) فیلمی شایسته دیدن

انسان ایرانی
۱۴۰۰-۰۲-۲۵
خروج از نسخه موبایل