نویسنده: دکتر حاتم قادری
ناشر: نشر تاریخ ایران- 1399
همانگونه که نویسنده در بیان دغدغهاش در تألیف این اثر میگوید، او قصد دارد با بهرهگیری از «زمینههای فلسفه، ادبیات، دین و تا حدی کمتر مبارزات سیاسی-اجتماعی» متکی به روایتهای شخصیاش به بحث پیرامون آرمانشهر بپردازد. در راستای تحقق این هدف این کتاب به دغدغههای متفکرین غربی و شرقی فارغ از زمان و مکان و رویکردهای دینی و غیردینی آنها توجه ای موشکافانه دارد. و از این رهگذر دکتر قادری به دغدغههای «قدیمی و ماندگار» خود میپردازد.
عناوین بخشهای مختلف کتاب از این قرار است:
«آرمانشهر پژوهی: پیرامون یک دغدغه»
«آرمانشهر در تعامل بازمان و عدد»
«اندیشههای آرمانشهرانه افلاطون»
«آرمانشهرهای نقیض: آریستوفانس و دراکولا»
«دو جنس از فلسفه ورزی آرمانشهرانه: هراکلیتوس و پارمنیدس»
«سرشت آدمی و آرمانشهر»
«فاوست گوته»
«دنیای هاکسلی»
«آرمانشهر اسکینر»
«دین و آرمانشهر: ریگ ودا، اوپانیشاد، مینوی خرد»
«دین و آرمانشهر: آرمانشهر – معبد»
«دین و آرمانشهر: نجات بخشی و آرمانشهر»
«آرمانشهر مور: آرمانشهری دین گرایانه»
«میانجیگری علم و روشنگری در آرمانشهر اندیشی مدرن»
«رستگاری انقلابی و آرمانشهر»
«فمینیسم و آرمانشهر اندیشی»
«مدینه فاضله فارابی»
«واپسین اندیشهها: پارمنیدس / ادیسه یا هراکلیت / دنکیشوت»
در بخشی از فصل نخست کتاب میخوانیم: «به نظرم انسانها در معنی گسترده آن، یعنی موجوداتی آرمانشهرخواه. البته این آرمانشهرخواهی را نباید به مفهوم دقیق یا بهرکم دقیقتر آن، آنگونه که نزد اندیشمندان و پژوهشگران اجتماعی – انسانی مطرح است، در نظر گرفت…. آرمانشهرخواهی موردنظر این جستار، آن کشش و خواست مبهمی است که آدمها را به سمت سامانهای متفاوتی از وضع موجود بهپیش میخواند. معمولاً در اعماق ذهن و قلب ما، خواستی، هرچند مبهم از سامانی که در آن «شیر و عسل» جاری است، وجود دارد. میماند گستردگی و پیچیدگی و جنبههای شخصی، گروهی و عمومی این خواست مبهم»
نویسنده با تأکید بر اینکه شخصی بودن روایت، نافی وجه گسترده اجتماعی-انسانی آن نیست. به مهمترین کششهای وجودش و شاید بتوان گفت وجودیمان به مقوله آرمانشهر اشاره میکند. کششهایی چون «دغدغههای دینی-معنایی از خلقت و هستی»، «روحیه رمانتیکی» و سرانجام «علائق فلسفی»