آمریکا و اسرائیل، به روایت آمار
انتخاب چاک هیگل و تفاوت گسترده احزاب در حمایت از اسرائیل[1]
ترجمه: الهه نصیری
برای چند دهه، در بحران خاورمیانه افکار عمومی بیشتر با اسرائیل همدردی نشان میداد تا فلسطین. اگرچه در سالهای اخیر شکاف بین دو حزب جمهوری خواه و دمکرات در مورد این امر کمی تغییر کرده، اما در حال حاضر به همان میزانی است که در بیش از سه دهه گذشته بوده است.
بحث روابط ایالات متحده و اسرائیل با نامزد شدن سناتور سابق نبراسکا، چاک هیگل، به عنوان وزیر دفاع جدید اوباما دوباره مطرح شده است. انتخاب هیگل باعث شده انتقادهایی از سوی برخی از همکاران سابق جمهوری خواه او در کاپیتول هیل مطرح شود مبنی بر اینکه آیا او به اندازه کافی حامی اسرائیل بوده است یا نه.
درمانگر قصه گو*؛ در مورد موفقیت آثار اروین یالوم در ایران
دکتر احمد بنی جمالی
در ایران تیراژ کتاب آنقدر زیاد نیست که بشود به معنی درست کلمه از اصطلاح پرفروش استفاده کرد، با این حال در همین برهوت هم گاهی کور سوی امیدی دیده میشود. آثار و نوشته های اروین یالوم روان درمانگر آمریکایی که با ظرافت در مرز میان روان شناسی، فلسفه و ادبیات حرکت میکند از جمله این آثار است که در سالیان اخیر به سرعت جای خود را در میان کتابخوانان جدی و حرفه ای باز کرده و نشانه آن ترجمه بخش اعظم کارهای او (گاه چند ترجمه از یک اثر) و هم چاپ پیامی آنهاست. نکته قابل توجه آنکه جدا از اهالی روان شناسی و حتی بیش از آنها، جامعه کتاب خوان ایرانی به این آثار اقبال نشان داده است، از این حیث تامل در دلایل این توجه و جذابیت میتواند تصویری از دغدغهها و نیاز های فکری و روحی طبقه متوسط شهری ایران امروز را به نمایش بگذارد.
از منظر دیگر: نگاه به واقعیت تاریخی فیلم آرگو
از منظر دیگر: نگاه به واقعیت تاریخی فیلم آرگو
سعید مقیمی
به شکل غیر مترقبه ای (حداقل به نظر من) فیلم نه چندان جالب آرگو Argo به کارگردانی بن افلک از اقبال خوبی هم در هفتادمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب (دو جایزه بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی) و هم تا اینجا در نامزدی اسگار برخوردار بوده است. دلیل چندانی نه به شکل بصری و نه به شکل محتوایی برای این اقبال نیافتهام. یکی از دوستان قول بررسی و نقد آن را داده که منتظر میمانیم. اما شاید به عنوان مقدمه اشاراتی به ساختگی بودن و غیر واقعی بودن تاریخی برخی از حوادث فیلم که در واقع در بسیاری از نقدهای موافق به آنها استناد میشود خالی از لطف نباشد. «فقدان واقعیت» و در عین حال «جذبه بسیار و لذت حاصل از آن»، از همان چالشها و نقاط کور «شناخت» و «کنش» انسانی است که در هر مرز و بومی او را به گونه ای شیفته میکند که در مرز بین «واقعیت» «تخیل» و حتی «دروغ» با هزاران توجیه، واقعیت و گاه حقیقت را خواسته و ناخواسته به فراموشی میسپارد؛ و شاید بتوان گفت در گونه و روایتهای هنری «درام» از پتانسیل بیشتری در این زمینه برخوردار است. «درام» به جهت ویژگی احساسیاش از بار معناییای برخوردار میشود که به آن اجازه میدهد از مرز واقعیت به راحتی بگذرد و این یکی از رموز موفقیت روایت و داستانهایی است که میتواند حتی در پهنه تاریخی به گونهای جاودانه شوند.
منبع شناسی فرهنگ سیاسی ایران
افشین اشکورکیائی
پی بردن به فرهنگ سیاسی هر گروه یا جامعه و اینکه آنها چه ویژگی و شاخص فرهنگ سیاسی دارند و بینش و درکشان از عالم سیاست و امر سیاسی چه میباشد و در کنار این بررسی این نکته که چه شده است که به این درک رسیدهاند و در آخر اینکه راه حل بهتر شدن فرهنگ سیاسی چگونه باید باشد، یکی از مباحث چندین و چند ساله ای است که در بین متفکران داخل ایران و چه در بین متفکران خارجی مورد توجه بوده است.
این مقاله به معرفی و بررسی کوتاه منابع مهم در زمینه فرهنگ سیاسی (با تعریف «الگوی جمعی یا مشترکی فکر، احساس، عمل که به امر سیاسی و زندگی اجتماعی و سیاسی معطوف هستند») ایران میپردازد و در بین این منابع به دنبال شناخت ذهنیت و فهم مردم از مسائل و امر سیاسی از قبیل سیاست، ساختارهای قدرت، شناخت ساختارهای اجتماعی موجود و تأثیر این ساختارها بر فرهنگ سیاسی مردم، شناخت خواستهها و نیازهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… مردم است.
اساس معرفی منابع، بیشتر بر نوع روش شناسی تحقیقات صورت گرفته در زمینه فرهنگ سیاسی میباشد که در اینجا روششناسیها در دو دسته قرار گرفته است:
گفتوگوی با اصغر کورنگی رئیس زندان قصر در دهه ۴۰
مهسا جزینی
زندانی و زندانبان سابق هممحلهاند. زندانی دیروز، امروز که گاهی از کوچه بالایی رد میشود زندانبان را میبیند و خوش و به شی میکنند. محمد بستهنگار اما تنها زندانیای نیست که با زندانبان سابقش چاق سلامتی دارد. زندانبان گاهگاه سری هم به سیدکاظم موسوی بجنوردی در دایرهالمعارف بزرگ اسلامی میزند و مینشینند با چند نفر دیگر از زندانیان قدیمی به گپ و گفت.
سرتیپ بازنشسته، اصغر کورنگی که متولد ۱۳۰۷ در اصفهان است، دوست نداشته افسر شود. فوق لیسانس حقوق جزایی گرفته بوده و میخواست وارد دادگستری شود و به مردم خدمت کند: «ولی به هدایت یکی از مردان بسیار بزرگ زهد و تقوای اصفهان، مرحوم حاج آقا رحیم ارباب از رفتن به دادگستری منصرف شدم و در شهربانی ماندم که بر حسب اتفاق بیشتر خدمتم هم در زندانها بود…»
جدیدترین مطالب
رخدادها
- طرح جنجالی ساماندهی فضای مجازی۱۴۰۰-۰۵-۰۸
- افزایش شکاف طبقاتی و فقر در ایران۱۴۰۰-۰۴-۱۳
- خشونت از کابل تا غزه۱۴۰۰-۰۲-۲۵
- شجریان؛ یادی که گرامی است و گرامی خواهد ماند۱۳۹۹-۰۷-۱۸
- زنان و عرصه سیاست در جهان و ایران۱۳۹۶-۰۴-۱۷