اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهوار نیروی انتظامی از تولید “بی‌کیفیت و ناایمن خودروهای داخلی” انتقاد کرده و گفته که سالانه ده هزار نفر از مجروحان تصادفات رانندگی در راه انتقال به بیمارستان می‌میرند.

آقای مومنی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته که نیمی از ۱۹ هزار کشته تصادفات رانندگی در راه انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند که “می‌توان با ارتقای سیستم امداد و نجات جان ده هزار نفر را از مرگ نجات داد.”

در سال ۱۳۸۵ آمار کشته‌های تصادفات رانندگی در ایران ۲۸ هزار نفر در سال بود و این در حالی بود که در ایران حدود شش و نیم میلیون خودرو وجود داشت.

به گفته آقای مومنی، “سال‌هاست جزو کشورهایی بوده‌ایم که رتبه نخست را در دنیا داشته‌ایم و متعاقب آن، این تصادفات بالا نیز باعث مرگ‌ومیرهای زیادی شده است.”

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که تعداد خودروها در ایران اکنون بالای ۱۶ میلیون دستگاه است و تعداد تصادفات نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

به گفته فرمانده پلیس راهوار، تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی اکنون به ۱۹ هزار نفر رسیده است.

آمار پزشکی قانونی ایران نشان می‌دهد که در دهه ۱۳۸۰ (از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹) حدود ۲۴۱ هزار تن از مردم جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده‌اند.

کارشناسان از خطای انسانی به عنوان مهم‌ترین عامل تصادفات در ایران یاد می‌کنند و آقای مومنی می‌گوید که می‌توان با برطرف کردن عوامل دیگر در مرگ‌ومیر تصادفات رانندگی نظیر “راه و خودرو” از میزان مرگ‌ومیر تصادفات کم کرد.

بخشی از خودروهای تولید داخل استاندارد نیستند و پلیس در مواردی سعی کرده تا خودروسازان را وادارد استاندارد را رعایت کنند اما هنوز برخی از خودروهای پرتیراژ در ایران از استاندارد لازم برخوردار نیستند.