مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق آمارها ایران با ثبت 27 هزار کشته در سال و با توجه به جمعیت 77 میلیون نفری خود به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا دارد.

به گزارش وزارت بهداشت، مریم غفاری افزود: در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 120 سانحه رانندگی اتفاق می‌افتد؛ درحالی‌که این رقم در فرانسه و ژاپن 12 تصادف است.

وی اضافه کرد: همیشه شنیدن اخباری که از ثبت رکوردی جدید حکایت دارد، شیرین و افتخارآفرین نیست، چرا که گاهی آمارهایی در بین آن‌ها خودنمایی می‌کند که نه تنها مایه غرور نیست بلکه کام هر شنونده‌ای را تلخ می‌کند.

**نبود پایگاه اورژانس هوایی از علل مهم مرگ‌ومیر تصادفات

مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ادامه داد: این اخبار ناخوشایند گاهی مربوط به آمار تصادفات و رکورد زنی میزان مرگ‌ومیر در سوانح جاده‌ای در کشور است که عمدتاً به دلیل نبود پایگاه‌های اورژانس هوایی رخ می‌دهد.

غفاری افزود: از آنجا که انتقال زمینی بیماران دارای محدودیت‌های ویژه‌ای مانند زمان، محدودیت ظرفیت کابین آمبولانس‌ها، تغییرات مکرر سرعت و به‌ویژه ترافیک است، انتقال هوایی بیماران روش مناسبی به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزایای بسیار بزرگ امداد هوایی است ضمن این‌که امکان حمل تعداد بیشتری از بیماران به روش انتقال هوایی وجود دارد.

مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، یادآور شد: بخشی از طرح تحول نظام سلامت، افتتاح پایگاه‌های اورژانس هوایی است که بنا دارد با خرید خدمت 14 پایگاه اورژانس هوایی را در کشور ایجاد کند.