انتخاب چاک هیگل و تفاوت گسترده احزاب در حمایت از اسرائیل*

ترجمه: الهه نصیری

برای چند دهه، در بحران خاورمیانه افکار عمومی بیشتر با اسرائیل همدردی نشان می‌داد تا فلسطین. اگرچه در سال‌های اخیر شکاف بین دو حزب جمهوری خواه و دمکرات در مورد این امر کمی تغییر کرده، اما در حال حاضر به همان میزانی است که در بیش از سه دهه گذشته بوده است.

بحث روابط ایالات متحده و اسرائیل با نامزد شدن سناتور سابق نبراسکا، چاک هیگل، به عنوان وزیر دفاع جدید اوباما دوباره مطرح شده است. انتخاب هیگل باعث شده انتقادهایی از سوی برخی از همکاران سابق جمهوری خواه او در کاپیتول هیل مطرح شود مبنی بر اینکه آیا او به اندازه کافی حامی اسرائیل بوده است یا نه.

در نظرسنجی که در مرکز تحقیقات پیو در دسامبر 2012 انجام شده، 50 درصد از جمعیت بالغ در آمریکا گفتند که در مناقشه اسرائیل با فلسطین بیشتر طرفدار اسرائیل هستند. تنها 10 درصد، بیشتر با فلسطینیان همدردی داشتند در حالی که تعدادی از داوطلبان (13٪) طرفدار هیچ یک از طرفین نبودند.

احزاب در نگرش نسبت به مسئله اسرائیل و فلسطین بیشتر دچار تشتت شده‌اند: در ماه دسامبر، 70 درصد از جمهوری‌خواهان بیشتر با اسرائیل همدردی داشتند، در حالی که فقط 2 درصد با فلسطینی‌ها و 7 درصد گفته‌اند که آن‌ها طرفدار هیچ یک از طرفین نیستند.

همین بررسی نشان می‌دهد که از هر ده دموکرات چهار نفر (41٪) با اسرائیل بیشتر موافقند و 13 درصد با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنند. دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان داوطلب بودند که اعلام کنند با هیچ یک از طرفین در جنگ (15 درصد در مقابل 7 درصد از جمهوری خواهان) همدردی ندارند و یا اصلا نظری در این مورد ندارند (27٪ در مقابل 18٪)

میزان اختلاف درصد طرفداری از اسرائیل میان دو حزب جمهوری خواه و دمکرات، 29 نمره است که این عدد به همان اندازه ای است که در سال‌های اخیر بوده. اما این اختلاف یک دهه پیش نسبتا کم بود و در سال 1978، مدت کوتاهی پس از توافقنامه صلح اسرائیل و مصر، تنها پنج نمره بود.

این تفاوت به واسطه این که حمایت جمهوری خواهان از اسرائیل بیشتر شده و در عوض میزان حمایت دمکرات‌ها از اسرائیل بدون تغییر مانده، افزایش یافته است. در ماه دسامبر، 70 درصد از جمهوری‌خواهان طرفدار اسرائیل بودند، که در مقایسه در با سال 2002 این رقم 56 درصد و در سال 1978، 49 درصد است. در میان دموکرات‌ها، جدیدترین آمار (41٪) حکایت از آن دارد که تغییر اندکی در میزان طرفداری آنان از اسرائیل در مقایسه با سال 2002 (37٪) و 1978 (44٪) مشاهده شده است.

 گذشته از اختلاف دو حزب در میزان طرفداری آنان در منطقه خاورمیانه، تفاوت‌های مذهبی و سن نیز در این نظرات بررسی شدند. همانند سال‌های اخیر، تحقیقات انجام شده در دسامبر 2012 نیز نشان داد که پروتستان‌های اوانجلیکایی بیش از سایر اعضای دیگر گروه های مذهبی با اسرائیل همدردی نشان دادند.

67 درصد از پروتستان‌ها اوانجلیکایی گفتند که بیشتر طرفدار اسرائیل هستند تا فلسطین. در مقابل، تنها حدود نیمی از پروتستان‌های اصلی و کاتولیک‌ها (47٪ در هر مورد) همدردی بیشتر با اسرائیل داشتند. از میان کسانی که دارای مذهب خاصی نبودند، 40 درصد گفتند که بیشتر طرفدار اسرائیل هستند تا فلسطین.

اکثریت افراد 65 سال و بالاتر (58٪) و کسانی که 50 تا 64 سال سن داشتند (58٪)، طرفدار اسرائیل بودند، در مقایسه تنها 38 درصد از کسانی که جوان تر از 30 سال سن دارند موافق اسرائیل هستند.

در حالی که میان این دو حزب در میزان طرفداریشان از کشورهای خاورمیانه اختلاف قابل توجهی وجود دارد، هر دو حزب نیز بر سر این موضوع اختلاف نظر داخلی دارند. سه چهارم از جمهوری خواهان محافظه کار (75٪) بیشتر طرفدار اسرائیل اند، که این رقم میان جمهوری خواهان میانه رو و لیبرال 60 درصد است. در میان دموکرات‌ها، 46 درصد از محافظه کاران و میانه روهای دمکرات اعلام کردند که آن‌ها با اسرائیل موافق هستند، در مقایسه تنها 33٪ از لیبرال‌های دمکرات طرفدار اسرائیل بودند.

دیدگاه‌های راجع به حمایت آمریکا از اسرائیل

جمهوری‌خواهان محافظه کار همچنان بر این باور که ایالات متحده به اندازه کافی حامی اسرائیل نبوده است ایستاده‌اند. در یک نظرسنجی که در ماه اکتبر گذشته انجام شد، تمام 57 درصد از جمهوری خواهان محافظه کار ایالات متحده گفتند که به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نشده است.

در میان گروه های سیاسی دیگر، اکثریت یا ائتلافی از آنان اظهار داشته‌اند که حمایت ایالات متحده از اسرائیل کافی بوده است. در میان جمهوری خواهان میانه رو و لیبرال، 46 درصد گفته‌اند که حمایت ایالات متحده از اسرائیل درست بوده و فقط 21٪ آن را کافی ندانسته‌اند – که این درصد، در واقع کمتر از نصف آن چیزی است که جمهوری خواهان محافظه کار به آن باور دارند.

تقریبا نیمی از پروتستان‌های اوانجلیکایی (46٪)، گفته‌اند که ایالات متحده برای حمایت از اسرائیل قدم‌های اندکی برداشته است، که این بالاترین درصدی است که یک گروه مذهبی ابراز داشته است. کمتر از حدود یک چهارم دیگر گروه های مذهبی گفته‌اند که ایالات متحده به اندازه کافی حامی اسرائیل نبوده است.