اکبر هاشمی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از امکان رسیدن زنان به ریاست‌جمهوری در ایران دفاع کرده است.

آقای هاشمی رفسنجانی گفته “زنان می‌توانند در همه زمینه‌های جامعه حضورداشته باشند” و از قول محمد بهشتی گفته است که “رجال سیاسی” در قانون اساسی ایران شامل زنان و مردان می‌شود.

محمد بهشتی، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بود که در ماه‌های اول پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تدوین کرد و سپس آن را به همه‌پرسی عمومی گذاشت.

اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار گروهی از زنان فعال در امور سیاسی سخنرانی کرده است.

آقای هاشمی رفسنجانی اظهارنظر کرده که “اگرچه مکتب اهل‌بیت موانع منزوی کننده برای زنان ندارد، اما در جامعه ما گروه‌ها و افراد متعصبی هستند که معمولاً به حقوق زنان نگاه سلیقه‌ای دارند و این هیچ تناسبی با نظام اسلامی ندارد.”

اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران “رجل سیاسی و مذهبی” بودن را به‌عنوان یکی از شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری تعیین کرده است.

برخی “رجل” را به‌عنوان فرد شناخته‌شده تفسیر می‌کنند. البته محمد یزدی، از فقیهان شورای نگهبان، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: “قانون اجازه رئیس‌جمهور شدن را به خانم‌ها نمی‌دهد.” هرچند مشخص نیست که این حرف، تفسیر رسمی شورای نگهبان از قانون باشد.

اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقش مثبت زنان شناخته‌شده در روایت‌های مذهبی گفته است: “تحجر و دگم‌اندیشی است که زنان ایرانی را از فعالیت‌های سیاسی البته در چارچوب‌های دینی و ارزشی نهی کنیم.”

چندی پیش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته بود: “اینکه ما به حضور بالای زنان در مناصب اجرایی افتخار کنیم، دیدگاهی غلط و در واقع انفعال در برابر گفتمان غربی است.”