معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در خصوص تشدید بحران دریاچه ارومیه گفته است که در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد عرصه این دریاچه خشک شده و کمتر از ۳۵ درصد از آن هنوز آبدار است.

اصغر محمدی فاضل، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست، به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است که «در جریان مشاهدات از راه هوا مشخص شد که بخش‌هایی از دریاچه به دلیل غلظت و تراکم املاح به رنگ قرمز در آمده که نشان دهنده وخامت وضعیت دریاچه در آن بخش‌ها است.»

او گفت که اندازه گیری املاح برخی از نقاط دریاچه نشان می‌دهد که در آن بخش‌ها املاح به حالت فوق اشباع رسیده یعنی ترکیبات املاح و نمک دریاچه به حدی است که نشان می‌دهد دریاچه در آن قسمت‌ها هم آماده خشک شدن است.

وزارت نیروی ایران از مهرماه سال ۱۳۹۰ اقدام به رها سازی «حق آبه» دریاچه ارومیه تا سقف ۱.۸ میلیارد متر مکعب کرده است؛ اما با توجه به شرایطی که مسیرهای رودخانه های منتهی به دریاچه به دلیل عدم لایروبی، برداشت‌های غیر مجاز در مسیر و انحرافی که در مسیرهای آبی منتهی به دریاچه وجود دارد، این میزان آب هرگز به دریاچه نمی‌رسد.

آقای محمدی گفت «شرایط این دریاچه در حال حاضر نشان می‌دهد که هنوز ۱.۸ میلیارد متر مکعب آب که وزارت نیرو مدعی آن است، به این دریاچه نرسیده است. بنابراین این وزارتخانه علاوه بر اهتمامی که نسبت به تامین میزان بیشتری آب به صورت حق آبه در حوضه دریاچه ارومیه انجام می‌دهد، باید موضوع لایروبی و بازگشایی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه و برخورد با برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب را هم مورد توجه قرار دهد»

او همچنین گفت که حدود بیست و چهار هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که مقدار زیادی برداشت غیر قانونی آب از طریق آن‌ها انجام می‌شود و «این امر باید مورد توجه مسئولان وزارت نیرو قرار گیرد.»