تعدادی ازدانشجویان افغانستانی دانشگاه بین‌المللی دانشگاه امام‌خمینی (ره) قزوین در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، نسبت به افزایش دو برابری شهریه‌های خود ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، تعدادی از دانشجویان افغانستانی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) قزوین در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور از افزایش دو برابری شهریه‌هایشان ابراز نگرانی کردند. متن این نامه به شرح ذیر است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

احتراماً به استحضار شما رسانیده می‌شود که تصمیمات اخیر هیئت امنای دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در مورد افزایش دوبرابری شهریه‌های دانشجویان غیرایرانی، بویژه دانشجویان افغانستانی، موجی از نگرانی و مشکلات را برای جامعه علمی و فرهنگی افغانستان ایجاد نموده است.

افزایش دوبرابری شهریه‌ها موجب شده است که تاکنون نزدیک به 100 نفر از دانشجویان افغانستانی این دانشگاه از تحصیل خود انصراف داده و تعداد زیاد دیگری نیز در آستانه انصراف قرار گیرند. در پی این انصرافِ اجباری، مشکلات و زیان‌های جبران‌ناپذیری گریبان‌گیر این افراد خواهد شد که می‌توان به بی‌نتیجه ماندن تحصیل، اتلاف وقت و هزینه، خروج ناخوشایند از کشور ایران و ایجاد یک خاطرهٔ تلخ از حضورشان در این سرزمین اشاره کرد.

ضمن اینکه رعایت نکردن اصول و سیاست‌های فراملی دانشگاه امام خمینی (ره) توسط مسئولین مربوطه و در پی آن موج انصراف دانشجویان غیرایرانی، در وهلهٔ اول به اعتبار این دانشگاه که آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، خدشه وارد کرده و دانشگاه را از رسیدن به اهداف بلند مدت و فراملی خود دور نموده است.

طبق گفته‌های مسئولین دانشگاه، این افزایش شهریه در پی تبدیل نرخ ارزِ مرجع به مبادلاتی طبق مصوبه بانک مرکزی رخ داده است که نمی تواند دلیلی منطقی برای این موضوع باشد با توجه به این دلایل که:

در ابتدای ثبت نامِ دانشجو، نرخ ارز مرجع در شرایط پذیرش درج شده بود.

دانشگاه‌های دیگری از قبیل فردوسی مشهد، تهران و… در مواجهه با این موضوع، راهکارهای توافقی را با دانشجویان غیرایرانی خود پیش گرفته‌اند.

از آن جایی که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) توسط هیئت امنای این دانشگاه اداره می شود و در تصمیم گیری‌ها خودمختار است، تبعیت از مصوبات بانک مرکزی سخنی غیرمنطقی به نظر می رسد.

بدون شک این رویکرد نامناسب دانشگاه، در روابط و تعاملات علمی و بویژه فرهنگی دو کشور اسلامی، همزبان و هم فرهنگ ایران و افغانستان تاثیرات نامطلوبی به جای خواهد گذاشت.

از طرفی نمی‌توان از میزبانی سی ساله دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین افغانستانی چشم پوشی نمود.

 دولت جمهوری اسلامی ایران سالهاست که بستر مناسبی را برای قشر محصل افغانستانی ایجاد نموده است و آنچه که نگران کننده می باشد تصمیمات و سیاست‌های نامطلوب از این قبیل است که می‌تواند زحمات و دستاوردهای چندین ساله دولت را کمرنگ نماید.

افزایش دو برابری شهریه‌ها و نهایتا انصراف حدود 100 نفر از این دانشجویان زخم دردناکیست که بر پیکرهٔ قشر فرهنگی جامعه افغانستان وارد شده است.

ما دانشجویان افغانستانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) خواهانیم تا هر چه سریعتر مشکلات بوجود آمده مرتفع گردد و امیدواریم که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روزنه‌های امید در بین اقشار علمی و فرهنگی افغانستانی، بویژه دانشجویان دانشگاه امام خمینی (ره) پدیدار شود.

با تشکر فراوان

دانشجویان افغانستانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)  دهم آذر ماه 1392