به گزارش بی‌بی‌سی، سیروس آرین‌پور، از نویسندگان و روشنفکران برجسته مقیم فرانسه، روز دهم دی ۱۳۹۱ برابر ۳۰ دسامبر ۲۰۱۲ در پاریس درگذشت.

سیروس آرین‌پور در جوانی برای تحصیل به اتریش رفت و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در رشته اقتصاد و جامعه‌شناسی به ایران برگشت و به همکاری با «سازمان برنامه و بودجه» پرداخت.

آقای آرین‌پور از سال‌های جوانی هوادار افکار چپ با گرایش ملی بود. او در زمان تحصیل در خارج با «کنفدراسیون دانشجویان ایرانی» همکاری داشت.

سیروس آرین‌پور در زمان ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر در ارائه طرح‌های توسعه و تدوین برنامه‌های عمرانی به دولت برآمده از «انقلاب» کوشا بود.

دکتر آرین‌پور به زبان‌های آلمانی و فرانسوی تسلط داشت. از او آثار بسیاری در حوزه اقتصاد و فلسفه به زبان فارسی به یادگار مانده است. از معروف‌ترین کارهای او می توان به ترجمه کتاب « روشن نگری چیست؟ نظریه ها و تعریف ها: مقالاتی ازکانت، ارهارد، هامن، هردر، لسینگ، مندلسزون، …» و کتاب « وجدان بیدار : تسامح یا تعصب نوشته اشتفان تسوایگ، »و «یک با ردیگر:روشن یابی چیست. نوشته کانت و دیگران » اشاره کرد.

سیروس آرین‌پور شاعری باذوق و ترانه‌سرایی زبردست بود، اما کمتر به این عنوان شناخته می‌شد. تصنیف مردمی «بارون بارونه» یکی از آثار معروف آرین‌پور است که نخستین بار ویگن با موسیقی عطاءالله خرم خوانده است:


بارون بارونه زمینا تر میشه
گل نسا جونم کارا بهتر میشه
بارون بارونه زمینا تر میشه
گل نسا جونم کارا بهتر میشه

گل نسا جونم تو شالیزاره
برنج میکاره می‌ترسم به چاد
طاقت نداره طاقت نداره
طاقت نداره طاقت نداره