به گزارش مهر علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی در نامه‌ای به وزیر علوم و رئیس‌جمهور به عملکرد دانشگاه پیام نور اعتراض کرد و خواستار فعالیت دانشگاه پیام نور بر طبق اساسنامه این دانشگاه شد.

به گفته آقای آهون منش دانشگاه پیام نور بر خلاف اساسنامه دانشگاه عمل می‌کند. این دانشگاه باید آموزش از راه دور ارائه دهد و آموزش روزانه و برقرار نداشته باشد درحالی که این دانشگاه دارای دوره روزانه است. این مساله باعث کاهش متقاضیان دانشگاه غیرانتفاعی شده است و از طرفی هم (وزارت علوم) ۶۵ درصد پذیرفته شدگان کنکور را به پیام نور می‌دهد.

دانشگاه پیام نور دانشگاهی است که بر اساس نیاز کشور به گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد. طبق اساسنامه این دانشگاه برنامه‌های آموزشی این دانشگاه برطبق نظام آموزش باز و آموزش از راه دور تدوین شده است به همین دلیل نیازی به حضور تمام وقت دانشجویان در کلاس‌ها نیست. این شیوه تحصیل کمک کرد که تعداد زیادی از کارمندان و مدیران دستگاه‌های دولتی بتوانند در حین خدمت به تحصیل علم هم مشغول شوند.

سرعت گسترش دانشگاه پیام نور در طی زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی چندان زیاد نبود ولی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شتاب زیادی گرفت و در کنار این رشد، شیوه آموزشی متمرکز و معمولی نیز به شیوه آموزش غیرحضوری اضافه شد و این همان انحرافی است که رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی به آن اشاره می‌کند.

عطاالله سلطانی‌صبور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز ضمن انتقاد از توسعه کمی و بی‌رویه دانشگاه پیام نور گفته است که رقابت کور و غیرمنطقی دانشگاه‌ها باعث توسعه کاریکاتوری نهادهای دانشگاهی شده است که از سوی دولت آینده باید مورد رصد و پیگیری قرار گیرد.

به گفته آقای سلطانی صبور، در دانشگاه پیام نور برای هر ۲۵۰ دانشجو تنها یک هیات علمی وجود دارد که این از نقاط ضعف عمده این دانشگاه است که باید با حمایت نهادهای آموزشی رفع شود.

علاوه بر این، انتقادهای دیگری نیز از این نهاد آموزشی مطرح شده است. انتقادهایی مانند کیفیت پایین آموزش، کمبود امکانات آموزشی و عدم رعایت ضوابط و مقررات اداری در این دانشگاه؛ از جمله آنهاست.

در این میان کارشناسان آموزش عالی افزون بر نکات پیشین، دو انتقاد دیگر نیز از مجموعه دانشگاه پیام نور دارند. آنها این دانشگاه را باعث کاهش کیفیت کلی آموزش عالی در کشور می‌دانند و معتقدند که سهم این دانشگاه نسبت به تعداد دانشجو و بودجه‌ای که در اختیار دارد در تولید علم در ایران بسیار ناچیز است.

 در این میان کارشناسان آموزش عالی معتقدند که اعتراض‌هایی که به دانشگاه پیام نور می‌شد، راه به‌جایی نمی‌برد. چون این دانشگاه برای رقابت با دانشگاه آزاد و خارج کردن انحصار بازار آموزش عالی از دست آن به‌وسیله دولت گسترش پیدا کرد و به همین دلیل، دولت از هیچ حمایتی برای رشد آن چشم‌پوشی نمی‌کرد.

برای همین هم از پیشی گرفتن ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه نسبت به دانشگاه آزاد به‌عنوان یکی از دست‌آوردهای وزارت علوم در دوران احمدی‌نژاد نام برده می‌شود.

کارشناسان آموزشی می‌گویند که امروز ایران حدود چهار و نیم میلیون دانشجو دارد که فقط نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از تحصیل رایگان بهره‌مندند و باقی هزینه تحصیل را خود تقبل کرده‌اند.