«همایون خرم» خالق نغمه‌های ماندگار موسیقی ایران شامگاه 28 دی‌ماه (1391) از دنیا رفت.

به گزارش ایسنا، این نوازنده پیشکسوت ویولن که سال‌ها با سرطان روده دست و پنجه نرم می‌کرد، در سن 82 سالگی در گذشت.

استاد همایون خرم در سال ۱۳۰۹ در بوشهر به دنیا آمد. گفته می‌شود از آنجا که مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و از بین مقام‌های موسیقی ایرانی، به دستگاه همایون علاقه‌ای وافر داشت، نام «همایون» را برای فرزند خود انتخاب کرد.

وی در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و چند سال بعد به عنوان نوازنده ۱۴ ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا پرداخت. بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، خصوصاً در برنامه گلها، به عنوان آهنگ‌ساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارائه داد. وی همچنین تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق ادامه داد.

پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فعالیت‌های اجرایی همایون خرم به اجبار دچار وقفه‌ای چندین ساله شد. به ویژه که ساز مورد علاقه او پس از انقلاب نه تنها از اقبال خوبی برخوردار نبود، بلکه با بی مهری مسئولین فرهنگی مواجه شد. اوقات او از آن پس، بیشتر صرف تدریس خصوصی ویلن و فعالیت‌های پژوهشی درباره موسیقی ایرانی شد. خوشبختانه در چند سال اخیر مجددا ایشان فرصت پرداختن به حوزه مورد علاقه‌اش را یافت و با خوانندگان جوانی هم چون علیرضا قربانی آثارش را منتشر کرد.

«تو ای پری کجایی»، «امشب در سر شوری دارم»، «غمگین چو پاییزم» و …از آثار معروف این هنرمند فقید است.

قابل ذکر است، کتاب «غوغای ستارگان»، خاطرات همایون خرّم، در سال 1389 از سوی انتشارات بدرقه جاویدان منتشر شده است.