متأسفانه هر روز این پدیده تشدید می‌شود. امسال دانشگاه‌های مختلف، در مقاطع متفاوت، حتی در مقاطع دکترا اقدام به جذب دانشجو بدون کنکور کردند و پردیس‌های دانشگاهی دارند ریشه دانشگاه‌ها را با جذب بی‌قاعده و قانون دانشجو می‌زنند.

آفتاب: یک استاد دانشگاه معتقد است با شرایطی که از لحاظ افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها پیش می‌رویم، به زودی با مشکلات فراوانی از جمله بی اعتباری مدارک دانشگاهی، افت کیفیت آموزش و کاهش سطح علمی دانشگاه‌ها روبرو هستیم

 به گزارش خبر آنلاین دکتر محمد سلطانی‌فر که خود نیز در چند دانشگاه غیردولتی و آزاد تدریس می‌کند در گفتگو باخبر توضیح داد بهترین راه جلوگیری از این وضع، کاهش ظرفیت همه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، به نصف ظرفیت موجود است.

 دلیل اصلی افزایش تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها چیست؟

 اتفاقی که طی دو سه سال اخیر افتاده، حاکی از روند نابسمان تخلیه دانشگاه‌ها از دانشجویان و شکل‌گیری پدیده صندلی‌های خالی در فضای دانشگاه‌هاست. رقابت ناسالم بین دانشگاه‌ها علی‌الخصوص بین دو مجموعه دانشگاه‌های پیام نور و آزاد، عامل اصلی این تنش است.

با شرایطی که از لحاظ افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها پیش می‌رویم، به زودی با مشکلات فراوانی از جمله بی اعتباری مدارک دانشگاهی، افت کیفیت آموزش و کاهش سطح علمی دانشگاه‌ها روبرو هستیم

 در این رقابت، چه کسانی قربانی می‌شوند؟

متأسفانه این رقابت ناسالم چند قربانی دارد. اول سطح علمی دانشگاه‌هاست به دلیل گسترش دانشجو به شدت پایین آمده. دومین قربانی، خالی شدن صندلی‌های دانشگاهی است که طی چند سال آینده، باعث می‌شود به ترتیب دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و علمی کاربردی در بسیاری از مقاطع و رشته‌ها به سمت تعطیلی کامل برود و سومین پیامد نیز بی‌توجهی به نام و شان دانشگاه در جامعه است. در سال‌های قبل از انقلاب، ما پدیده علی کنکوری و خودکشی در پیش از ورود افراد به فضای دانشگاهی را داشتیم اما امروز متأسفانه این پدیده تبدیل به بی‌ارزش شدن فضای دانشگاهی و جو دانشگاهی شده است.

 آینده این فضا را چگونه می‌بینید؟

 متأسفانه هر روز این پدیده تشدید می‌شود. امسال دانشگاه‌های مختلف، در مقاطع متفاوت، حتی در مقاطع دکترا اقدام به جذب دانشجو بدون کنکور کردند و پردیس‌های دانشگاهی دارند ریشه دانشگاه‌ها را با جذب بی‌قاعده و قانون دانشجو می‌زنند.

 راهکار از نظر شما چیست؟

 تنها راهکار برای متوقف کردن این پدیده، تصمیم‌گیری کلان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید طبق برنامه‌ریزی و صدور دستورالعمل‌های شدیداللحن و لازم‌الاجرا، کلیه دانشگاه‌ها را در کلیه مقاطع موظف کند که تعداد دانشجویان خود را از سال آینده به نصف کاهش دهند تا دست کم مرگ دانشگاه‌ها به تاخیر بیفتد. عقل سلیم حکم می‌کند باید ابتدا این فضا را به آرامش برسانیم، ولی متأسفانه در این فضایی که شکل‌گرفته نه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه وزارت علوم و نه سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، وقعی به آن نمی‌گذارند و بی‌اعتنایی این مراجع، باعث مسئول مرگ زودرس دانشگاه و فضایی دانشگاهی است. این فضا باعث پایین آمدن سطح علمی و بی‌ارزش شدن علم می‌شود و قطعا این نهادها باید در آینده نزدیک پاسخ این بی‌توجهی را باید به افکار عمومی بدهند.

 انگار وضعیت دانشگاه‌های غیردولتی یا غیرانتفاعی سابق، نیز تعریفی ندارد؟

 دانشگاه‌های خصوصی نیز جز اولین قربانیان این فضا هستند و مسیرشان دیر یا زود به تعطیلی زودرس می‌افتد.

 چرا در سطح کلان، در این باره تصمیم‌گیری نشده؟

 اصلا در این باره پژوهش و مطالعه‌ای انجام نشده و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در بی‌توجهی و بی‌تفاوتی محض نسبت به این قضیه به سر می‌برند. فقط ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام سال‌ها در این باره تحقیق کردیم و به این نتیجه رسیدیم پس از آرام کردن فضا با کاستن از تعداد ظرفیت دانشگاه‌ها باید با ایجاد رشته‌های جذاب، بین رشته‌ای و جدید می‌توان جلوی افت ارزش مدرک دانشگاهی را گرفت.

 متأسفانه در فضای فعلی، جذب پول بیشتر و تبدیل فضای دانشگاهی به یک تجارت پردرآمد که متأسفانه بسیار کوتاه مدت است، باعث این وضعیت شده و آیندگان قربانی این تجارت خواهند شد. آیندگان که می‌گویم نسل آینده نیست، بلکه دو سه سال دیگر شاهد سقوط ارزش علمی مدارک دانشگاهی و افت کیفیت آموزش خواهیم بود.