در حالی که سازمان پزشکی قانونی روز گذشته (27/9/1391) از کشته شدن یک هزار و ۱۰۱ نفر در جریان حوادث کار سال ۹۱ خبر داده بود با انفجار بامداد امروز معدن یال شمالی حداقل هشت کشته دیگر به آمار منتشره افزوده شد. مردن در معدن به اندازه کارگران در معدن سخت و طاقت فرساست، در معدنی همچون یال شمالی که به دلیل نشت گاز متان هر آن امکان انفجار و ریزش وجود دارد سوختن، خفه شدن و له شدن در زیر آوار تنها راه مردن است.

به گزارش ایلنا، در گزارشی که از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شده بود آمده است: در هفت ماه نخست سال ۹۱ یک هزار و ۱۰۱ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت کرده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.

بررسی‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در ۱۰ سال گذشته، نشان می‌دهد که طی این مدت ۹ هزار و ۶۲۵ نفر بر اثر حوادث کار در کشور جان باخته‌اند که بیشترین میزان، با هزار و ۵۰۷ مورد در سال ۱۳۹۰ و کمترین آن با ۴۶۱ مورد در سال ۱۳۸۱ ثبت شده است.

در گزارش جدید این سازمان، همچنین سقوط از ارتفاع بیشترین علت مرگ و میر ناشی از حوادث کار در ایران عنوان شده است.

پس از سقوط از ارتفاع، اصابت اجسام سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم مرگ آورترین حوادث حین کار را دارا هستند.

بنا بر گزارش‌ها «حوادث کار دومین عامل مرگ و میر در ایران بعد از تصادفات است». رشد مرگ و میر بر اثر حوادث ناشی از کار در حالی است که به گفته مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارفرمایان در بروز حوادث ناشی از کار سهم به سزایی دارند. به عنوان مثال رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان چندی پیش از وقوع هزار و ۱۱۷ حادثه برای کارگران این استان در سال جاری رخ داده بود که کارفرمایان بین ۷۰ تا ۷۵ مقصر بوده‌اند.